2024. 04. 30kedd

Utolsó frissítés2024.04.30 07:21

  Ma Péter napja van. Holnap Katalin és Kitti napja lesz.

Font Size

Cpanel

Jönnek az elektromos öszvérek

Olvasóink értékelése:  / 1
ElégtelenKitűnő 

Bevallottan marketingjellegel, de jövőre megkezdi az Opel Magyarország az Amerikában készülő Ampera forgalmazását, a Nissan pedig a szintén elektromos meghajtású Leaf eladásait nyomja Európában. Eközben két német óriáscég úgy tartja: jobb, ha a szaktudás hazájukban marad.

A Daimler AG és a Robert BOSCH GmbH hétfőn jelentette be, hogy EM-motive GmbH néven vállalatot hoznak létre elektromos autók motorjainak fejlesztésére és gyártására. Noha a megállapodást még a trösztellenes hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk, a két óriásvállalat már azt is közreadta, hogy az idei negyedik negyedévben mintegy száz szakemberrel kezdi meg a fejlesztőmunkát az új cég.Szinte havonta jelenti be együttműködési szándékát az elektromos autók fejlesztése terén néhány világcég, ám a Bosch-Daimler közleményben van egy érdekes mondat: "Nagyon fontos, hogy az ezen a területen meglévő a szaktudás Németországban maradjon" – jelentette ki Herbert Kohler professzor, a Daimler AG környezetvédelmi igazgatója és elektromos meghajtás kutatási és műszaki alelnöke. Wolf-Henning Schneider, a Robert Bosch GmbH igazgatósági tagja ezt azzal egészítette ki, hogy "Ez a szövetség az európai gépjárműipar jövőjét biztosítja."

Ez tehát a lényeg. A (szak)tudás hatalom, és a piaci verseny egyre élesedik, úgyhogy a fentiek akár azt is jelenthetik: az európai – és különösen a német – cégek nem nézik tétlenül, hogy az Egyesült Államok és Japán a technológiai versenyben lehagyja őket. Pedig a General Motors éveket és dollár százmilliókat fordított a Chevrolet Volt/Opel Ampera elektromos technológiájának kifejlesztésére, ezért látni is akarja a befektetés hasznát. Ugyanígy a japán cégek, amelyek mindenki mást megelőzve kezdtek bele a technológia fejlesztésébe előbb a hibridautók, majd az elektromosok fejlesztésével. Arról nem is beszélve, hogy már boldog-boldogtalan bejelenti, hogy elektromos autót készít. Köztük van az Aston Martin törpeautó terve, és a Rolls-Royce Phantom elektromos tanulmánymodellje.
Ilyen piaci környezetben a Daimler AG, valamint a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch csoport egyszerűen presztízsokokból sem engedheti meg magának, hogy más földrészek nyerjék meg a technológiai versenyt – és persze a profitot. Ezért aztán közös cégük, az EM-motive GmbH hírek szerint már a jövő év elején megkezdi a motorgyártást, amely eredményeként kerülhet a kereskedőkhöz a Smart Fortwo elektromos hajtású új generációja. Az EM-motive alapítói azonban távolabbra néznek: a jelenlegi tervek szerint a vállalat által az évtized végéig legyártandó, több mint egymillió elektromos motor jó részét a Bosch értékesíti más autógyáraknak.

Gyakran felmerül a kérdés ugyanakkor, hogy vajon bírná-e a városok jelenlegi elektromos hálózata, ha hirtelen megnövekedne az elektromos autók száma? A tisztán elektromos hajtású haszonjárművek megbízhatóak, és nagy lehetőséget rejtenek a városi felhasználás terén – erre a megállapításra jutottak Kölnben. A Duisburg-Essen Egyetem számítógépes szimulációt végzett a Köln környékén közlekedő elektromos hajtású személyautók használatának hatásairól és lehetőségeiről.
Egy 30 ezer elektromos autóból álló virtuális flottát vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy a körzet háztartási áramfogyasztása összességében mindössze 3,7 százalékkal emelkedne meg. Az átlagos kölni autósok naponta körülbelül 30 kilométert vezetnek, így az elektromos hajtású autók tökéletesen alkalmasak lennének a mindennapi használatra. Az egyetem által folytatott piackutatás során kiderült, hogy a kölni lakosok hajlandóak lennének 25 ezer eurót is fizetni egy elektromos hajtású autóért; a magasabb jövedelmű csoportokban ez az összeg 35 ezer euróig emelkedett.Az elektromos rendszer túlterhelésének elkerülése érdekében fejlesztett ki a Nissan a 4R Energy Corporation olyan töltőrendszert, amely a napenergiát elektromos energiává alakító rendszert összeköti a nagykapacitású lítium-ion akkumulátorokkal. A Nissan egyébként éppen manapság kezdi meg postai gyűjtési és kiszállítási feladatokkal az elektromos NV200 kishaszonjármű üzemi próbáját Jokohamában. A Volkswagen pedig a Caddy kisáruszállító blue-e-motion változatából adott tízet a német posta használatára.

Mindez azt mutatja, hogy az elektromos autózás korántsem kizárólag az úrvezetők passziója lesz. De miért is lenne: az áruszállítóknak is jól jöhet az üzemi költségek csökkentése. Talán nincs messze az idő – és ezen az akkumulátorfejlesztők keményen dolgoznak – amikor hangtalan villanykamionok végzik a nemzetközi árufuvarozást.

Forrás: www.vilaggazdasag.hu