2024. 04. 27szombat

Utolsó frissítés2024.04.27 07:21

  Ma Zita napja van. Holnap Valéria napja lesz.

Font Size

Cpanel

Nyilatkozott a Facebook a követésről

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Újra és újra kiújuló vita végére próbált pontot tenni a Facebook azzal, hogy egyértelművé teszi, hogyan és milyen adatokat gyűjt a felhasználók böngészési szokásairól, ám ezzel csak rontott a helyzeten.

A világ legnagyobb közösségi szolgáltatója folyamatosan kormányok és civil szervezetek kereszttüzében van az általa kezelt személyi adatok miatt. A Facebook sikeres működésének elengedhetetlen feltétele a felhasználók szokásainak, preferenciáinak figyelése, nyilvántartása és kielemzése ám sokak szerint a cég túl sok adatot gyűjt és azok felhasználásáról nem hajlandó érdemben nyilatkozni. A kritikákra válaszolva a Facebook több képviselője is nyilatkozott a felhasználói szokásokat követő sütik működéséről a USA Today megkeresésére, ám az interjú csak tovább borzolta a kedélyeket. Andrew Noyes a Facebook szóvivője megerősítette, a cég valóban figyeli a közösségi oldalon kívüli tevékenységet is, adatokat gyűjtve a felhasználói szokásokról, ám ezt csak a regisztrált, bejelentkezett felhasználók esetében teszi. Sajnos azonban később saját magának mondott ellen akkor, amikor úgy nyilatkozott, a nem Facebook felhasználók elmúlt 90 napi tevékenységét őrzik, folyamatosan frissítve.

A cég magas rangú fejlesztői és sajtósai készséggel válaszoltak módszertani kérdésekre, így kiderült kétféle süti kerül a felhasználó gépére, az egyik akkor ha belép a szolgáltatásba vagy regisztrál és az ottani tevékenységét rögzíti, figyelve a Like és Share funkciókat az oldalon belül és más oldalakon, míg egy másik elvileg anonym módon gyűjt adatot a böngészési szokásokról. Utóbbi süti tartalmazza a böngésző, a számítógép és az operációs rendszer adatait, valamint az IP címet és figyeli a megnyitott oldalakat, regisztrálva, ha a felhasználó egy olyan oldalra kattint, amelyen Facebook modulok is találhatóak. A süti az elmúlt 90 nap adatait tárolja és a Facebookba való belépéskor kerül a gépre, illetve nem Facebook felhasználók esetén olyankor, ha egy Facebook oldalt látogatnak meg. Noyes egy feltett kérdésre válaszolva elmondta, a szolgáltató képes lenne a felhasználók minden tevékenységét követni, ám ezt természetesen nem teszi, ez a válasz azonban nem feltétlenül hatott nyugtatólag a jogvédő szervezetek számára.

A különböző hirdetések személyre szabásához használt adatok gyűjtése és tárolása nem először szült aggályokat, korábban a Google és a Microsoft valamint számos más online hirdetésből élő nagyvállalat szembenézett már hasonló vádakkal. A Facebook esetében azonban hatványozott a probléma, hiszen a különböző sütik által kibányászható adatok mellett olyan személyes információkkal is rendelkezik, amelyekhez konkurensei nem tudnak hozzájutni és amelyekből egy sokkal pontosabb profilt állíthat össze felhasználóiról. Korábban két egymástól független kísérlet is bizonyította, a Facebook több adatot gyűjt és tárol, mint amiről nyilatkozik.

Mindkét esetet szoftverhibának minősítve mentették a menthetőt, amit a jogvédők csak ostoba kifogásnak minősítettek. A Facebooknak most igyekeznie kell, hogy bizonyítsa befektetőinek, az adatok alapján működő reklámok elég bevételt termelnek ahhoz hogy eltartsák a céget és a befektetések megtérülnek majd a vállalat tőzsdére lépésével. Ahhoz azonban, hogy a közösségi háló jól működjön a kormányok és civil szervezetek jóindulatára is szükség lesz, amit a most adott általános, kitérő válaszokkal nehéz lesz elnyerni.

Forrás: www.itbusiness.hu