Biztonságosabbá és környezetkímélőbbé kell tenni a motorokat

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

A tavasz beköszöntével ismét egyre több motorost látni az utakon. A motorozás egyre népszerűbb Európában, az Európai Bizottság adatai szerint az elmúlt tíz évben harmadával nőtt a motorosok száma. Ugyanakkor továbbra is a motorok számítanak az egyik legveszélyesebb és legkörnyezetszennyezőbb közlekedési eszköznek.

Március 22-én a belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottság meghallgatást tartott, amelyen az ágazat képviselői és szakértői is részt vettek. A meghallgatás fő témája az volt, hogyan lehetne javítani a motorosok biztonságán, hogyan lehetne környezetkímélőbbé tenni a motorokat és modernizálni a jelenlegi típusengedélyezési követelményeket.

Biztonságosabbá kell tenni a motorozást Elhangzott, hogy a motorosok esetében sokkal nagyobb a súlyos vagy végzetes kimenetelű közlekedési baleset esélye. Bár csak a közlekedők 2%-át teszik ki a motorral vagy mopeddel közlekedők, a közlekedési balesetek 17%-ában érintve vannak. A balesetek számának csökkentése és a motorozás biztonságosabbá tétele érdekében több megoldási javaslat is elhangzott az ülésen. A motor méretétől és típusától függően megoldást jelenthet az ABS vagy a kombinált fékrendszer. Ezek jobb vezetési stabilitást biztosítanának a fékezés esetén, és vészfékezés esetén is csökkenne a féktáv. Az automatikus világítás a motoros jobb láthatóságát biztosítaná. Szintén a motorosok biztonságát növelné, ha korlátoznák azokat a beállításokat, amelyek ugyan növelik a jármű sebességet, de ezáltal az több szennyező anyagot bocsát ki, több üzemanyagot fogyaszt, és kevésbé lesz biztonságos. Wim van de Camp (holland, néppárti), a téma jelentéstevője és más képviselők is elmondták, hogy a biztonság a közlekedők odafigyelésén is múlik. „Nem csak az számít, hogy mi van a két kerék között, hanem az is, hogy mi van a motoros fejében” - mutatott rá egy fontos tényezőre Mitor Repo finn, szocialista képviselő. Van de Camp szerint megfelelően kell foglalkozni a technikai aspektusokhoz kapcsolódó biztonsági kérdésekkel is. Luca Pascotto, a Nemzetközi Automobil‑szövetség részéről elmondta, hogy a leghatékonyabb biztonsági megoldásnak az ABS tűnik. Környezetkímélőbb kétkerekűekre van szükség A meghallgatáson elhangzott, hogy a mopedek és a motorok korántsem olyan környezetkímélők, amilyennek gondolják őket. Épp ellenkezőleg: a motorok által kibocsátott káros anyagok részaránya egyre nő. Betrand-Olivier Ducreaux, az ADEME francia környezetvédelmi ügynökség részéről ezzel kapcsolatban azt javasolta, hogy jobban kell mérni ezeket az adatokat, és azokat a fogyasztók és a hatóságok számára is elérhetővé kell tenni. Van de Camp támogatja a szigorúbb kibocsátási korlátok bevezetését, a gyártóknak pedig minél hamarabb ehhez kéne igazodniuk. Antonio Perlot a motorkerékpár‑gyártók érdekeit képviselő ACEM szervezet részéről viszont attól tart, hogy a gyártók nem biztos, hogy be tudnák tartani a határidőket. A jogszabályjavaslat egyszerűsítené a jelenlegi szabályozást, és gondoskodna arról, hogy a technológiai újításokat hatékonyabban lehessen alkalmazni. A belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottság jelentéstervezete a következő hetekben készül el. A szakbizottság várhatóan június közepén szavaz róla, a szöveg ezt követően kerülhet a plenáris ülés elé.

Forrás: www.europarl.europa.eu