2013-ig 5 milliárdot kapnak a MÁV dolgozók

Olvasóink értékelése:  / 1
ElégtelenKitűnő 

Ezzel az összeggel fizeti ki a Fidesz-kormány a MÁV Cargo 2008-as privatizációja után befolyt 102,5 tized milliárd forintból azt a pénzt, amit még az előző kormányok idején a vasutasok követeltek, és amit ellenzékben jogosnak tartott Orbán Viktor.

UniCredit forintbetét Három éve Gaskó István a VDSZSZ nevében ennek az összegnek a 9 százalékára tartott igényt, 35 ezer vasutasnak, ami személyenként 250 ezer forint lett volna. A megközelítően 8,7 tized milliárd forint teljesítését 2008-ban az MSZP-SZDSZ-kormány visszautasította. Szerdán Orbán Viktor azonban bejelentette: kifizetik a 2007-2008-ban a szállítási ág privatizációja idején a cégnél szolgáló 30 ezer MÁV dolgozónak a Cargo sikeres eladásában a közreműködést, habár nem annyit, és nem egy összegben. „Nehéz helyzetben van az ország” – ezért arra kérte a MÁV dolgozóit Orbán Viktor, hogy értsék meg, miért nem kapnak többet, és miért csak 3 évre elnyújtva 1, és 2-2 milliárdot. Az aláírás előtt a felek megindokolták az ösztönzést: a közös mozgalmi múlt, az ellenzéki kerekasztal tárgyalások köti össze őt a Liga elnökével – mondta a miniszterelnök, aki arra kérte a szakszervezet vezetőit, csak akkor nyúljanak a sztrájkhoz, ha más eszköz nincs. A MÁV Cargó eladásáról akkor írta alá a szerződést az akkori cégvezetés és a Rail Cargo Austria igazgatósági tagja, mikor már javában tartott az egészségügyi privatizáció miatt kitört sztrájk, amivel a Liga szolidaritást vállalt. A mai aláíráson erre maga Gaskó István emlékeztetett. Hozzátette: Orbán Viktor a gördülősztrájkok idején elismerte, jogos és reális az, hogy a MÁV összes dolgozója kapjon a magánosításból. A követelés jogosságának elismerését azonban az ATV Híradó sem az interneten, sem a Fidesz honlapján, sem pedig az orbánviktor.hu-n nem találta. Tény viszont, hogy már 2008 februárjától többször amellett érvelt a párt, hogy a vasutasok kapják meg a jussukat. A követelés alapjaként Gaskó István egy szóbeli ígéretre hivatkozott. Eszerint több szakszervezeti vezető hallotta 2005-ben egy üzleti ebéden, hogy Kóka János akkori közlekedési miniszter megígérte, hogy minden dolgozó kap pénzt, nemcsak a MÁV Cargóhoz tartozók, akik kaptak is 700 000 forintot fejenként. Kóka azonban később cáfolta az állításokat. Végül a kormányváltás után egy évvel a kormányfő felkereste Gaskó Istvánt. A munka törvénykönyvéről beszéltek, és mellékvágányon szóba került a MÁV Cargo kérdése is. Orbán Viktor szerdán azt mondta: annak idején nemzetstratégiai bűn volt a MÁV szállítási üzemágának privatizációja. A Liga Szakszervezetek ezt követően bejelentette, hogy felfüggeszti a péntektől tervezett gördülő figyelemfelkeltő akcióját. Gaskó István közölte: a kormánnyal a Munka törvénykönyvről folytatott tárgyalások mára olyan előrehaladott állapotba kerültek, és olyan közel vannak a megállapodáshoz, hogy „jó szándékuk” jeleként felfüggesztik az útlezárással járó figyelemfelkeltő akciót, amely elsőként a fővárost és a dél-alföldi régiót érintette volna. Forrás: atv.hu