Nyolcmegállós lesz a fővárosi gyorshajójárat

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

 Az óbudai megállók teljesen kimaradnak a július 1-től induló fővárosi gyorshajójárat vonalából. Budán csak a Batthyány téren kötnek ki a hajók, a többi hét megálló Pesten lesz. Felmérés szerint a hajók két végállomás között azt az időt tudják majd körülbelül, amit a földi tömegközlekedés metróstul.

A július elején induló új vonal nyolc állomásos lesz, összesen 3 új megállóval (Újpest, Árpád híd, Rákóczi híd), és 5 felújított megállóval (Meder utca, Jászai Mari tér, a Batthyány tér, Petőfi tér, Boráros tér), tudtuk meg Lelkes Mihálytól, a megállókat tervező Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. irodavezetőjétől.

Ez azt jelenti, hogy Budán csak egyetlen állomás marad a jelenleg érvényes menetrendből (nem megy el a gyorsjárat a Rómaifürdőre, Csillaghegyre és Pünkösdfürdőre), kimarad két Margit-szigeti és egy Hajógyári-szigeti megálló, valamint Pesten a Dráva utcai. A vonalon napi kétezer utasra számítanak. (A margitszigeti és a római parti kikötők a már ismert városnéző és a turisztikai hajózással lesznek elérhetők.)

A BFVT felmérése szerint a Rákóczi hídtól a (folyás ellenében haladó) hajó 56 perc alatt ér az újpesti végállomásra (3 perces megállásokat számítva). Ha ugyanezt az útvonalat tömegközlekedéssel szeretné valaki letudni, akkor mindössze 3 percet spórolna (23-as busz+4-6-os villamos+3-as metró) a szárazföldön.

A délről észak felé utazóknak ideális, hogy a Boráros tér és Batthyány tér közötti utat 13 perc alatt teszi meg a 20 percenként közlekedő hajó a tervek szerint, míg ugyanezt az útvonalat a legrövidebb tömegközlekedési vonalon (2-es villamos, 2-es metró) 18 perc alatt lehet megtenni.

A Boráros tér - Jászai Mari tér közötti szakaszon a felmérés szerint a Combino beelőz a maga 16 percével, míg a hajónak 21 percbe telik ezt a távot legyűrni (folyásiránnyal szemben).

Ha a Batthyány teret vesszük kiindulópontnak, akkor a hajó eljutási ideje gyorsabb bármely földi tömegközlekedésnél: az Árpád hídig 14 perc, szemben az M2-115-ös busz 20 percével, a Jászai Mari térre 5 perc a menetidő, szemben az M2 és 2-es villamos 8 percével, a Petőfi térre 4 perc, szemben az M2 és 2-es villamos 11 percével, a Boráros térre pedig 13 perc, szemben az M2-2-es villamos duó 18 percével. A vízi gyorsjárat összes megállója akadálymentesített, és mozgássérült-parkolóval ellátott, ezért Lelkes szerint igazi alternatívát nyújt ennek az utazási csoportnak. Mivel a hajókon lehet biciklit szállítani, ideális összeköttetést nyújt azoknak, akik dél felől lusták átkerékpározni a városon.

A Csepeli HÉV-ről néhány méter tolás után ugyanis a fedélzeten lehetnek, majd a Batthyány térnél  átszállva tovább utaztathatják járművüket a Pilis felé. Minden hajóállomáson van kerékpártároló, a biztonságra pedig térfigyelő kamera ügyel.

A BFVT Kft távlati terveket is felvetett a vízi személyközlekedés fejlesztésére. A tervező elképzelése szerint hosszabb távon gyorsjáratú katamaránokkal további, egy déli és egy északi agglomerációs járattal lehetne a szolgáltatást térben bővíteni. Dél felé, csepeli (Színesfém utca), budafok-belvárosi, érd-ófalui és százhalombattai megállóval számolnak,északon Békásmegyernél, Szentendrén. Leányfalun és Tahin lehetne megálló, de nem kizárt a járat továbbvezetése sem.

Mint arról korábban beszámoltunk, a nyolc megállós gyorsjárat tarifáinak mértéke még nem dőlt el teljesen. A BKK-tól származó információink szerint bérlettel és napijeggyel valószínűleg külön fizetés nélkül lehet utazni a hajón. Az egyszeri menetjegy ára 320 és 1000 forint közé eshet. Elképzelhető, hogy a jelenlegi 1000 forint marad, mert akkor valószínűbb, hogy nem szorítják ki a városnéző turisták a helyieket a hajóról.

Forrás: index.hu